Sabtu, 2 Januari 2010

2010 : Adakah Ada Sinar Untuk Pakatan Rakyat?

Nampaknya tirai 2009 telah ditutup dengan rasminya semalam. Tirai 2010 pula telah dibuka. sepanjang tahun 2009, Pakatan Rakyat, terutamanya PAS melalui banyak masalah terutamanya melibatkan masalah kepimpinan.

Bermula dengan kejatuhan kerajaan Perak kepada UMNO : Isu ini berpanjangan hingga sekarang. Pelbagai sejarah telah tercipta, Perak mempunyai 2 MB, 2 Exco, 2 Speaker DUN, persidangan DUN di bawah pokok, belanjawan diluluskan dalam masa setengah jam dan macam2 lagi.

Awan mendung disusuli dengan kemunculan isu Unity Goverment : Ternyata isu ini telah menonjokan beberapa pimpinan yang dianggap PRO UMNO. Mereka diserang dari segenap sudut sehingga memeningkan ahli-ahli PAS sehinggakan menyebabkan PAS hampir kalah dalam Pilihanraya Kecil Manik Urai.

Belum reda  UG, timbul pula isu arak, pembinaan kuil, mengarak kepala lembu : Isu ini menggoyangkan perpaduan PR di Selangor.

Mutakhir ini, timbul pula masalah dalam kerajaan PR di Kelantan : Isu melibatkan kepimpinan PAS Kelantan yang dikatakan wujudnya 2 golongan utama. Siapakah bakal penggati Tok Guru sebagai MB pun menjadi  isu hangat sehinggakan ada yang kecewa dan terluka. Lebih hangat ialah isu perlantikan menantu Tok guru sebagai CEO Perbadanan Menteri Besar Kelantan sehinggakan PAS dikatakan sama seperti UMNO dengan mengamalkan Kronisme dan Nepotisme. Di akhir 2009, sekali lagi Kerajaan Kelantan dikejutkan dengan keputusan Mahkamah Tinngi Kota Bharu mengarahkan kerajaan negeri membayar saman ganti rugi kepada sebuah syarikat pembalakan sebanyak RM 800 juta. Boleh Muflis kerajaan Kelantan.

Apa  yang dipaparkan di atas hanyalah sebahagian masalah yang dihadapi oleh Pakatan Rakyat terutamanya PAS. Ternyata masalah dalaman PAS mendominasikan masalah dalam Pakatan Rakyat berbanding PKR dan DAP. DAP pula ternyata dapat menangani masalah dalamannya dengan baik berbanding PAS dan PKR.


Apapun masalah yang berlaku dalam Pakatan Rakyat sepanjang 2009 telah menyerlahkan ketidakbijaksaan pepimpin PR untuk menanganinya dan scara tidak langsung keyakinan rakyat terhadap PR semakin terhakis serta susut.


Kisah 2009 telah berlalu tetapi sebahagiannya akan dibawa semula ke tahun 2010 untuk diuruskan dan diselesaikan. Semuanya terserahlah kepada pimpinan PR sekalian. Jalannya pasti ada, cuma bagaimana?


Tahun 2010 pasti menjanjikan satu lagi cabaran yang getir bagi PR dalam menangani senjata dan perangkap yang akan taburkan oleh UMNO dan BN. Tersilap langkah pasti 2010 akan menjadi mimpi ngeri bagi PR.


Pesanan ana pada pimpinan PAS khususnya, sedar-sedarlah diri dari lamuman dan mimpi antum sekalian. Rakyat sedang memerhati dan menilai PAS, RPK dan DAP. AWAS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Keyman
Pengerang, Johor
MALAYSIA


Tiada ulasan:

Catat Ulasan