Selasa, 13 Julai 2010

Manisnya Bersama Islam

Assalamualaikum....

Alhamdulillah...Syukur kepada Allah kerana telah memilih daku untuk berada dalam perjuangan ini. Sesungguhnya perjuangan menegakkkan Islam adalah perjuangan yang sebenar.

Aku mengenali politik sejak dari sekolah rendah lagi....Bapaku adalah seorang ahli UMNO......Kemudian berubah menyokong Parti Semangat 46. Kini beliau adalah penyokong PAS berkeahlian UMNO (tidak pernah keluar UMNO dan menjadi ahli PAS). Dalam satu PRU aku telah menjadi petugas BN (menampal poster kat kampung aku). Masa tu aku darjah 5 dan tidak mengerti langsung apa itu politik.

Masa terus berlalu....semasa di sekolah menengah aku mula mengerti sedikit apa itu politik. Pernah aku disoal oleh guruku yang aku tahu dia adalah "orang PAS" apakah cita-citaku? Maka jawab aku...aku ingin jadi Menteri Besar. Waktu itu, PAS telah menjadi kerajaan di Kelantan.

Selepas SPM, aku ke Matrikulasi UPM di Terengganu....Di sini aku mula mengenali pelbagai Jamaah Islam...Ada Tabligh, ada KBM(ABIM), ada Nahwan Nur(JIM), ada Ikhwan. Aku mula keliru....namun bagi menjernihkan kekeliruan ini, aku telah mengikuti@menyertai kesemua jamaah ini. Seorang senior telah menjadi naqibku untuk usrah JIM, yang kemudiannya diganti oleh seorang staff setelah ianya bergraduat. Apa yang peliknya ialah staff ini adalah ahli ABIM bukannya JIM. Pada waktu yang sama juga aku telah menyertai Kelab Bimbingan Mahasiswa (KBM) dan aku telah dilantik sebagai AJKnya.

Pada waktu itu juga, Kelab Ikhwan telah diwujudkan dan aku sering terlibat dalam aktivitinya. Seorang lecturer dan seorang senior telah menggerakkan jammah ini. Pertama kali aku diajak oleh senior tersebut ke Rusila untuk mendengar kuliah secara "live". Aku juga sering diajak oleh seorang kawan Tabligh untuk keluar ke markaz Kubang Bujuk. Lama kelamaan akhirnya aku menyatakan kesanggupan untuk mengikutinya. Kali pertama aku ke sana,aku telah bertemu dengan salah seorang lecturerku. Ramai juga orang yang berjawatan tinggi yang menyertai tabligh ini.

Maka dengan itu lengkaplah kesemua jemaah kampus yang aku sertai semasa aku di Terengganu.
Kisah ini belum selesai.......sambung kemudian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan